15.05.2019, 20:31

У церкві на Львівщині знищили унікальні розписи

У Славську в церкві Успіння Пресвятої Богородиці знищили розписи Модеста Сосенка і Юліана Буцманюка

Про це повідомило у Фейсбуці Українське товариство охорони пам'яток історії та культури.

Як  повідомило товариство, з ініціативи місцевого пароха о.Андрія Петришина відбулось руйнування інтер'єру церкви Успіння Пресвятої Богородиці з розписами Сосенка, Буцманюка. Розібрано іконостас, хори, казальниця, бічні вівтарі.

Станом на 17.00 розписи повністю знищені.

Церква Успіння Богородиці – найстаріша церква в Славському, змурована 1901 року, пишуть Фотографії старого Львова.

Перед нею 300 років поруч на горі Голиця, де тепер цвинтар, стояла інша церква. За переказами, двічі з неї вітром зривало хрест і падав він саме в те місце, де зараз сучасна церква. Це дало парафіянам знак, що варто саме тут зводити святиню. Спершу в XIII столітті збудували дерев’яну церкву, в 1900 році її розібрали і взялись за муровану.

Архітектором церкви став Василь Нагірний, який спроектував близько 200 церков на Галичині під патронатом митрополита Андрея Шептицького. Освіту Нагірний здобував в Швейцарії. Для його стилю побудови характерними були візантійські мотиви та сакральне будівництво Київської Русі. Церква Успіння Пресвятої Богородиці відноситься до пам’яток з однією банею над середохрестям, поставлена на світловому барабані.

За проектом церква схожа на церкву Нагірного в с. Дмитрє Пустомитівського району Львівської області, реалізовану в 1898 році, план її подавався на виставку Товариства для розвою руської штуки.

Василь Нагірний (1848 – 1921рр)

З 1909 року внутрішній розпис храму починає виконувати художник Модест Сосенко.

Перший директор Національного музею у Львові І. Свєнціцький писав так про працю Сосенка: «Усе багатство свого творчого духа, усю умієнтність рисівника-орнаментатора, декоратора і кольориста вложив він в сю церкву». Особливість розпису Сосенка в тому, що композиційні прийоми схожі до розписів храмів XI-XIIст. В куполі – зображення Пантократора в оточенні чотирьох ангельських створінь, нижче зображені ангели, на парусах – Євангелисти. Активно використовуються орнаменти, що нагадують мініатюри давніх рукописів та стародруків. Помітне поєднання реалістичних ликів з площинно-декоративним трактуванням німбів, крил ангелів. Незважаючи на те, що церква пережила Першу світову війну, в 1944 році після бомбардування Славська радянськими військами, серйозно був пошкоджений купол. Купольна частина була перемальована повністю, і основний малюнок, де зображений Вседержитель у Славі, залишився тільки на фотографії. Постраждав і іконостас.

Опісля реставраційних робіт в 1960-70-их роках за даними фотоматеріалів авторська композиційна система зображень храму була збережена. Не вдалось відтворити тільки ікони, які втратили свій первісний вигляд через покриття олійною фарбою.

Обабіч церкви біля дзвіниці – пам’ятник громадському діячу, українському письменнику Миколі Устияновичу, який власне був священником в Славському з 1842 по 1870 роки та дуже любив природу гірських Карпат, неодноразово описував її в своїх творах.

Погруддя Микола Устиянович (1811 – 1885рр). Фото Тетяна Жернова 2016р

 Церква Успіння Пресвятої Богородиці багата не тільки всім вище описаним – в архівах храму є давні книги, зокрема Євангеліє Петра Могили, датоване 1632 роком, а також збереглась стара дзвіниця від попередньої дерев’яної церкви, що також відноситься до пам’яток архітектури.

  • ,
  • Обговорення

    Завантаження плагіну facebook...

    Львів

    ТОП

    ФОТО

    Відео

    На позачерговій сесії ВРУ слід повернути українцям газ та підвищити пенсії - Батьківщина

    Коментар

    Блоги

    Наталя Тимчій

    Разом зможемо зробити Львівщину й Україну успішними

    Василь Чорний

    Про досвід політичних невдач Івана Франка, який потрібно пам’ятати напередодні виборів

    Дмитро Снєгирьов

    Під виглядом відведення сил Росія готує провокацію. Станиця Луганська під загрозою прориву

    Підпишіться на WestNews.info у Facebook: